Meresüstaga Pakri saartel: tuul, lained ja valutavad lihased

Väike-Pakri Suur-Pakri Parki saared meresüstaga matkama
Reisiseltskonnast küll kõige aeglasem aerutaja, aga ikka rõõmus
  • Pikkus: 24km
  • Raskusaste: raske (algajale)
  • Aeg: kaks päeva, 1 ööbimine
  • Kambas: ainult täiskasvanud

Uued elamused teevad meid õnnelikuks. Selle pärast proovime ka meie aina uusi viise matkamiseks ning looduses liikumiseks. Kuna oleme kõiges mõnusalt algajad, siis õnneks erinevaid põnevaid variante meie jaoks jagub. Septembrikuus näiteks tutvusime meresüstadega ning võtsime Seakayaking Estonia juhtimisel ette merematka Pakri saartele. Ilma lasteta!

Meresüsta kiirkoolitus

Parkri saarte retk sobib ka algajatele, kuid kindlasti on vaja enne selgeks õppida meresüstaga liikumise põhitõed ning merel turvaliselt liiklemise alused. Esiteks ei tohi kindlasti minna algajana merele tuulise ilmaga. Nägime ise, kuidas lained võivad väsinud aerutajat räsida ning ümber kukkumine võib juhtuda ka juba natuke kogenuma sõitjaga. Igas olukorras on oluline säilitada rahu ja (süsta) tasakaal, õppida ümber minnes nn “põlle” ära tõmbama ning lainete suhtes ohutult liikuma (suuremate lainete puhul tuleks liikuda nende suhtes risti). Väga tähtis muidugi ka aerutamise tehnika, mis matkajuhtide Rene ja Indreku puhul näis nii sujuv ja kerge, kuid ise merd sõudma hakates võib juhtme kokku ajada.

Seakayaking Estonia meresüstaga matkama Pakri saared
Teen vaprat nägu, aga käelihased on juba nagu süldid

Ringiga ümber Väike-Pakri

Varasügis on kaunis aeg Pakri saarte avastamiseks. Alustasime retke Kurkse sadamast ning ületasime Kurkse väina. Siis sõudsime Suur- ja Väike-Pakri vahelt mööda Langgronne väina, möödusime põnevatest laevavrakkidest ning sõitsime kahte saart ühendava silla alt läbi. Telkisime Suur-Pakri põhjaosas rannas ning jätkasime järgmisel päeval teekonda ringiga ümber Väike-Pakri saare.

Pakri saartel on väga põnev ajalugu ning kaunis puutumata loodus. Kuna piirkond oli nõukogude ajal militariseeritud, leidub nii maal kui meres veel lõhkekehasid ning Suur-Pakril ei soovitata sissetallatud radadelt kõrvale hoida. Ajalooliselt on saarel elanud rootslased, keda 20. sajandil elas saarte viies külas lausa üle 350ne. Lisaks savanni meenutavale loodusele ning pankrannikule leiab saartel ka kultuurimälestisi (nt Väike Pakril asuv kabel) ning ohtralt militaarkola.

Õige aerutamistehnika selgeks saamine võttis mul kõvasti aega ning nüüd tuleb aina edasi harjutada. Kuna tehnika oli kehv ja rammu ka vähe, siis olid minu lihased pärast nagu süldid. Siiski õnnestus end tahtejõuga tuulest ja loksumisest läbi suruda ja 24 kilomeetrit hiljem turvaliselt tagasi Kurke sadamasse jõuda. Siinkohal kniks ja kraaps meie kannatlikele ja professionaalsetele matkajuhtidele ning vahvale reisiseltskonnale. Varsti jälle!

Suur-Pakri loodus savann veised
Nagu oleks savannis – on need seal taamal sebrad? Tegelikult Suur-Pakri kaunis loodus.

Kolm Tarkusetera

1. Rootsi keeles on Pakri saared Rågöarna ehk ‘rukkisaared’.
  2. Pakri saari kasutati nõukogude ajal õppepommitamiseks. Näiteks on Väike- ja Suur-Pakri vahel meres näha vana laevavrakk, mis oli harjutavate pommitajate sihtmärk.
  3. Väike-Pakri on tegelikult pindlalalt suurem kui Suur-Pakri.